شیوه‌نامه حمایت از خدمت " گزارش چشم‌انداز، رصد و تحلیل اختراعات"

مقدمه

کانون مدیریت دارایی‌های فکری، در راستای توسعه اکوسیستم مالکیت فکری، خدمت "گزارش چشم‌انداز، رصد و تحلیل اختراعات" را ویژه فناوران و متقاضیان با هویت حقوقی اعم از: نهادهای حمایتی، بنگاه‌های اقتصادی و مراکز آموزشی – تحقیقاتی طراحی و ارائه نموده است. در این شیوه‌نامه به فرآیند انجام خدمت مذکور و نحوه حمایت کانون پرداخته شده است.

ماده 1- تعاریف

برای رعایت اختصار، تعاریف ذیل در شیوه‌نامه حاضر استفاده می‌شود.

1) کانون: منظور کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری است.

2) کارگزار: منظور هر یک از شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه خدمات مالکیت فکری است که پس از طی مراحل مختلف ارزیابی و امکان‌سنجی، به عنوان کارگزار منتخب و معتمد کانون برگزیده شده‌اند.

3) متقاضی: منظور از متقاضی، کلیه سازمان‌های حقوقی اعم از نهادهای حمایتی، شرکت‌ها و صنایع، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم‌و‌فناوری و غیره است که قصد دارند سیاست‌ها، استراتژی‌ها و اولویت‌های حمایتی و تحقیقاتی فناورانه خود را مبتنی بر روندهای جهانی نوآوری ترسیم و تدوین نمایند.

4) رابط متقاضی (فرد رابط): منظور فردی به نمایندگی از مجموعه متقاضی خدمت چشم‌انداز، رصد و تحلیل اختراعات است که مسئولیت تمامی ارتباطات با کانون و کارگزار منتخب را بر عهده دارد و در فرم درخواست معرفی شده است.

5) چشم‌انداز، رصد و تحلیل اختراعات: منظور از چشم‌انداز، رصد و تحلیل اختراعات، تجزیه و تحلیل داده‌های اسناد ثبت اختراع است که خروجی‌های آن، روندهای علمی، فناوری و تجاری را با هدف کمک به اتخاذ تصمیم‌های استراتژیک آگاهانه و با درجه اطمینان بالا برای تصمیم‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری تحقیق‌وتوسعه، اولویت‌بندی و یا انتقال فناوری نشان می‌دهد و آن‌ها را می‌توان در سه سطح مجزا و در عین حال به هم پیوسته «راهبردی»، «رقابتی» و «فنی» طبقه‌بندی و نیز بصورت تحلیل «ماشینی» یا «انسانی» ارائه نمود.

ماده ۲- ارسال درخواست به کانون

مطابق با شیوه‌نامه حاضر، لازم است متقاضی «فرم درخواست» را تکمیل نموده و پس از مهر و امضا به آدرس پست الکترونیک ipmc.firm@isti.ir ارسال نماید. شایان ذکر است (تا زمان راه‌اندازی سامانه)، ارسال (فرم) درخواست صرفاً از مسیر پست الکترونیکی بوده و حتماً در موضوع آن، نام خدمت درج گردد.

ماده ۳- فرآیند بررسی درخواست

3-1- نحوه درخواست

متقاضی موظف است حین ثبت درخواست، نسبت به انتخاب کارگزار از میان کارگزاران اعلام ‌شده برای هر خدمت در سایت اقدام نموده و کارگزار انتخاب ‌شده را طی فرم درخواست به کانون معرفی نماید.

تبصره 1- متقاضی موظف است نسبت به بررسی‌های لازم از نظر حیطه کاری، هزینه و مدت زمان انجام خدمت و نیز سایر شرایط موردنظر خود برای انتخاب کارگزار اقدام نماید.

3-2- نقص درخواست

متقاضی موظف‌ است در صورت وجود هرگونه ابهام یا نقص در درخواست و مدارک ارسالی مطابق اعلام کانون/کارگزار که به اطلاع ایشان می‌رسد، ظرف مدت حداکثر دو هفته برای رفع نواقص اقدام نماید. عدم پیگیری‌های لازم از سوی متقاضی به‌منزله انصراف تلقی شده و درخواست از روند بررسی خارج می‌گردد.

تبصره 2- در صورت رد درخواست، کانون مکلف است حداکثر تا دو هفته، عدم ‌حمایت خود را به متقاضی اعلام نماید.

3-3- ارجاع درخواست به کارگزار

پس از بررسی‌های اولیه و تأیید درخواست توسط کارشناس کانون، درخواست به کارگزار انتخاب شده توسط متقاضی ارجاع داده می‌شود. پس از ارجاع، متقاضی و کارگزار موظف هستند نسبت به برقراری ارتباط و انجام هماهنگی‌های لازم با یکدیگر اقدام نمایند.

تبصره 3- کارگزار مکلف است ظرف مدت حداکثر دو هفته نسبت به بررسی درخواست اقدام نموده و در صورت لزوم نسبت به برگزاری جلسه با متقاضی اقدام نماید.

تبصره 4-متقاضی موظف است قبل از دریافت خدمت، نسبت به پرداخت سهم خود به کارگزار اقدام نماید. در غیر این‌صورت، کانون هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال تأخیر یا عدم انجام درخواست از سوی کارگزار ندارد.

تبصره 5-کارگزار موظف است قبل از انجام خدمت، نسبت به ارائه پروپوزال متناسب با درخواست متقاضی، انعقاد قرارداد و دریافت سهم متقاضی برای هزینه انجام خدمت حاضر به نحو مقتضی و نیز آماده‌سازی گزارش نهایی اقدام نماید. مسئولیت عواقب ناشی از عدم انجام نشدن تعهدات متقاضی از جمله عدم پرداخت هزینه سهم متقاضی بر عهده کارگزار است.

3-4- نقص در گزارش

کارگزار موظف است پس از انجام خدمت، گزارش چشم‌انداز، رصد و تحلیل اختراعات نهایی را برای کانون ارسال نماید. کانون پس از بررسی‌های لازم، در صورت تأیید کیفیت گزارش از لحاظ شکلی و محتوی، نتیجه را به متقاضی اعلام می‌نماید.

تبصره 6- در صورتی‌که گزارش نهایی مورد تأیید کانون قرار نگیرد، کانون می‌تواند مجدداً درخواست اصلاح گزارش را به کارگزار ارجاع دهد.

ماده ۴- فرآیندهای مالی و حمایت کانون

4-1- میزان و نحوه حمایت

سهم حمایتی کانون از هزینه‌های تهیه گزارش چشم‌انداز، رصد و تحلیل اختراعات با توجه به نوع متقاضی به شرح زیر است:

جدول 1 – میزان حمایت کانون برای گزارش چشم‌انداز، رصد و تحلیل اختراعات بر اساس نوع متقاضی و نوع گزارش

ردیف

نوع مرکز

تحلیل ماشینی

تحلیل انسانی

1

دانشگاه

3 مورد در سال (60 درصد تا سقف 25 میلیون تومان)

3 مورد در سال (60 درصد تا سقف 60 میلیون تومان)

2

شرکت‌های کوچک و متوسط

1 مورد در سال (60 درصد تا سقف 25 میلیون تومان)

1 مورد در سال (60 درصد تا سقف 60 میلیون تومان)

3

شرکت بزرگ و سرآمدان صادراتی

3 مورد در سال (50 درصد تا سقف 18 میلیون تومان)

3 مورد در سال (50 درصد تا سقف 48 میلیون تومان)

تبصره 7- میزان دقیق حمایت از درخواست متقاضی، برحسب نوع و ظرفیت دانشگاه و یا شرکت، پس از ارزیابی درخواست توسط تیم فنی کانون تعیین می‌گردد.

تبصره 8- سهم حمایتی کانون مطابق با این شیوه­نامه، پس از انجام خدمت و با توجه به گزارش و مستندات ارسالی از جمله فاکتور صادرشده برای متقاضی و مبلغ پرداختی متقاضی به کارگزار پرداخت خواهد شد.

ماده 5- سایر موارد

کانون می­تواند در موارد ذیل درخواست مربوطه را از روند حمایت خارج کند:

  • هرگونه عدم همکاری یا ایجاد اخلال در فرآیندهای کانون و یا کارگزاران آن؛
  • عدم رعایت مفاد شیوه‌نامه و توافق­نامه‌های منعقده بین کانون/کارگزار و متقاضی.

ماده 6- مالکیت کانون

کانون یک نهاد حمایتی است و در قبال حمایت­های انجام شده از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست ‌جمهوری، هیچ‌گونه ادعای مالکیت نسبت به خدمات ارایه شده ندارد.

ماده 7- تصویب و اجرا

این شیوه‌نامه مشتمل بر یک مقدمه، 7 ماده و 8 تبصره در بهار 1403 به تصویب کانون مدیریت دارایی­های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری رسیده و از تاریخ تصویب قابل اجرا است.

//isti.ir/XXQk