شیوهنامه حمایت از خدمت " ممیزی مالکیت فکری "
مقدمه
کانون مدیریت داراییهای فکری، در راستای توسعه اکوسیستم مالکیت فکری، خدمت "ممیزی مالکیت فکری" را با هدف پیادهسازی نظام مالیکت فکری در شرکتها و صنایع طراحی و ارائه نموده است. در این شیوهنامه به فرآیند ارائه و انجام خدمت مذکور و نحوه حمایت کانون پرداخته شده است.
ماده 1- تعاریف
برای رعایت اختصار، تعاریف ذیل در شیوهنامه حاضر استفاده میشود.
1) کانون: منظور کانون مدیریت داراییهای فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری است.
2) کارگزار: منظور هر یک از شرکتهای خصوصی فعال در حوزه خدمات مالکیت فکری است که پس از طی مراحل مختلف ارزیابی و امکانسنجی، به عنوان کارگزار منتخب و معتمد کانون برگزیده شدهاند.
3) متقاضی: منظور از متقاضی، کلیه شرکتها و صنایع هستند که قصد دارند سیاستها، استراتژیها و توسعه فعالیتهای فناورانه خود را مبتنی بر داراییهای فکری ترسیم و تدوین نمایند.
4) رابط متقاضی (فرد رابط): منظور فردی به نمایندگی از مجموعه متقاضی خدمت ممیزی مالکیت فکری است که مسئولیت تمامی ارتباطات با کانون و کارگزار منتخب را بر عهده دارد و در فرم درخواست معرفی شده است.
5) ممیزی مالکیت فکری: منظور از ممیزی مالکیت فکری ابزاری است که با استفاده از آن، بنگاههای اقتصادی و شرکتها درمورد داراییهای نامشهود و فکری بالقوه خود مطلع شده و از اطلاعات بدست آمده، میتوانند در تدوین استراتژی توسعه کسب وکار و مدیریت این داراییهای فکری استفاده کنند. از این رو، خروجی ممیزی مالکیت فکری گزارشی است از مرور وضعیت موجود سازمان به لحاظ داراییهای فکری در همه ابعاد و مصادیق آن، تشخیص نقاط ضعف و قوت سازمان در مدیریت داراییهای فکری و نیز ارائه راهکارهایی برای رفع چالشهای مرتبط و تعیین مدلهای بهرهبرداری از داراییهای فکری که با هدف پیادهسازی نظام مالکیت فکری در آن سازمان صورت میگیرد.
ماده ۲- ارسال درخواست به کانون
مطابق با شیوهنامه حاضر، لازم است متقاضی «فرم درخواست» را تکمیل نموده و پس از مهر و امضا به آدرس پست الکترونیک ipmc.firm@isti.ir ارسال نماید. شایان ذکر است (تا زمان راهاندازی سامانه)، ارسال (فرم) درخواست صرفاً از مسیر پست الکترونیکی بوده و حتماً در موضوع آن، نام خدمت درج گردد.
ماده ۳- فرآیند بررسی درخواست
3-1- نحوه درخواست
متقاضی موظف است حین ثبت درخواست، نسبت به انتخاب کارگزار از میان کارگزاران مشخص شده در سایت اقدام نموده و کارگزار انتخاب شده را طی فرم درخواست به کانون معرفی نماید.
تبصره 1- متقاضی موظف است نسبت به بررسیهای لازم از نظر حیطه کاری، هزینه و مدت زمان انجام خدمت و نیز سایر شرایط موردنظر خود برای انتخاب کارگزار اقدام نماید.
3-2- نقص درخواست
متقاضی موظف است در صورت وجود هرگونه ابهام یا نقص در درخواست و مدارک ارسالی مطابق اعلام کانون که به اطلاع ایشان میرسد، ظرف مدت حداکثر دو هفته برای رفع نواقص اقدام نماید. عدم پیگیریهای لازم از سوی متقاضی بهمنزله انصراف تلقی شده و درخواست از روند بررسی خارج میگردد.
تبصره 2- کانون مکلف است حداکثر تا یک هفته، حمایت یا عدم حمایت خود را به متقاضی اعلام نتیجه نماید.
3-3- ارجاع درخواست به کارگزار
پس از بررسیهای اولیه و تأیید درخواست توسط کارشناس کانون، درخواست به کارگزار انتخاب شده توسط متقاضی ارجاع داده میشود. پس از ارجاع، متقاضی و کارگزار موظف هستند نسبت به برقراری ارتباط و انجام هماهنگیهای لازم با یکدیگر اقدام نمایند.
تبصره 3- کارگزار مکلف است ظرف مدت حداکثر دو هفته نسبت به بررسی درخواست، اعلام هزینه و زمانبندی و تشریح خدمات قابل ارائه و نیز انعقاد قرارداد با متقاضی اقدام نماید.
تبصره 4- پس از انعقاد قرارداد و قبل از دریافت خدمت، متقاضی موظف است نسبت به پرداخت سهم خود به کارگزار و ارائه مستندات لازم اقدام نماید. در غیر اینصورت، کانون هیچگونه مسئولیتی در قبال تأخیر یا عدم انجام درخواست از سوی کارگزار ندارد.
تبصره 5- پس از انعقاد قرارداد، کارگزار موظف است نسبت به دریافت سهم متقاضی از کل هزینه خدمت، دریافت مستندات، برنامهریزی و برگزاری جلسات ممیزی و نیز آمادهسازی و ارائه گزارش ممیزی متناسب با درخواست متقاضی اقدام نماید.
3-4- نقص در گزارش
کارگزار موظف است پس از انجام خدمت، گزارش نهایی ممیزی را برای کانون ارسال نماید. کانون پس از بررسیهای لازم، در صورت تأیید کیفیت گزارش از لحاظ شکلی و محتوی، نتیجه را به متقاضی اعلام مینماید.
تبصره 6- در صورتیکه گزارش نهایی مورد تأیید کانون قرار نگیرد، کانون میتواند مجدداً درخواست اصلاح گزارش را به کارگزار ارجاع دهد. در صورت تأیید گزارش، سهم حمایتی کانون از کل هزینه انجام پروژه ممیزی به کارگزار پرداخت میشود.
ماده ۴- فرآیندهای مالی و حمایت کانون
4-1- میزان و نحوه حمایت
سهم حمایتی کانون از هزینههای تهیه گزارش ممیزی مالکیت فکری با توجه به نوع متقاضی به شرح زیر است:
جدول 1 – میزان حمایت کانون بر اساس نوع متقاضی (یک بار در سال)
ردیف |
نوع مرکز |
میزان حمایت |
2 |
شرکتهای کوچک و متوسط |
80% تا سقف 10 میلیون |
3 |
شرکت بزرگ |
70% تا سقف 15 میلیون |
4 |
شرکتهای سرآمدان صادراتی |
60% تا سقف 20 میلیون |
تبصره 7- میزان دقیق حمایت از درخواست متقاضی، برحسب نوع و ظرفیت شرکت، پس از ارزیابی درخواست توسط تیم فنی کانون تعیین میگردد.
تبصره 8- سهم حمایتی کانون مطابق با این شیوهنامه، پس از انجام خدمت و با توجه به مستندات ارسالی از جمله قرارداد کارگزار با متقاضی، فاکتور رسمی، رسید واریز وجه و نیز گزارش نهایی ممیزی مورد تأیید کانون به کارگزار پرداخت خواهد شد.
ماده 5- سایر موارد
کانون میتواند در موارد ذیل درخواست مربوطه را از روند حمایت خارج کند:
- هرگونه عدم همکاری یا ایجاد اخلال در فرآیندهای کانون و یا کارگزاران آن؛
- عدم رعایت مفاد شیوهنامه و توافقنامههای منعقده بین کانون/کارگزار و متقاضی.
ماده 6- مالکیت کانون
کانون یک نهاد حمایتی است و در قبال حمایتهای انجام شده از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، هیچگونه ادعای مالکیت نسبت به خدمات ارایه شده ندارد.
ماده 7- تصویب و اجرا
این شیوهنامه مشتمل بر یک مقدمه، 7 ماده و 8 تبصره در تاریخ بهار 1403 به تصویب کانون مدیریت داراییهای فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری رسیده و از تاریخ تصویب قابل اجرا است.