بسمه تعالی
مقدمه
شیوهنامه حاضر در راستای تشریح سیاستهای حمایتی کانون مدیریت داراییهای فکری از درخواستهای خدمت جستجوی نقض پتنت و جستجوی آزادی عمل ((FTO، بهمنظور جستجو بر موارد نقض و در جستجوی FTO بر نواحی آزاد برای تحقیق و توسعه دستاوردها و فناوریهای پژوهشگران و فناوران کشور تدوین شده است.
ماده1تعاریف
برای رعایت اختصار، تعاریف ذیل در شیوهنامه حاضر استفاده میشود.
1-1 کانون
منظور کانون مدیریت داراییهای فکری بهعنوان نهاد مرتبط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری است که در این شیوهنامه به اختصار کانون نامیده میشود.
2-1 کارگزار
منظور شرکتهای ارائهدهنده خدمات مالکیت فکری است که از طرف کانون تأیید و معرفی میشوند.
3-1 پرتال
منظور پرتال، سامانه برخط کانون ذیل سامانه یکپارچه خدمات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری است (این سامانه در حال حاضر در حال طراحی است و تا زمان بهرهبرداری از آن درخواستهای گزارش جستجوی نقض و آزادی عمل از طریق ایمیل IPMC.Service@isti.ir قابل ارسال است).
4-1 اختراع
اختراع محصول، فرآیند یا روشی است که راهحل نوینی برای انجام کاری ارائه میدهد یا راهکار فنی جدیدی بهمنظور حل مشکل فنی پیشنهاد میکند و با الزامات ثبت اختراع انطباق دارد.
5-1 گواهی ثبت اختراع (پتنت)
گواهی ثبت اختراع سندی مبنی بر اعطای حق مالکیت به مالک اختراع توسط اداره ثبت اختراع است که به موجب آن مالک این توانایی را دارد تا در کشوری که اختراع خود را ثبت نموده است برای مدتی معین از بهرهبرداری دیگران از آن ممانعت به عمل آورد.
6-1 تقاضانامه
منظور از تقاضانامه، درخواست حمایت از خدمت گزارش جستجوی نقض و جستجوی آزادی عمل پتنت است که از طریق سامانه (پست الکترونیکی) به کانون ارسال میشود.
7-1 متقاضی
منظور از متقاضی تمامی افراد حقوقی اعم از سازمانها، شرکتها، دانشگاهها، پژوهشگاهها، پارکهای علموفناوری، مراکز رشد، استارتآپها و غیره است که درخواست خود را در سامانه (پست الکترونیکی) مینماید.
8-1 رابط متقاضی
متقاضی ثبتکننده درخواست در سامانه به نمایندگی از تمامی متقاضیان بهعنوان رابط مسئولیت تمامی ارتباطات با کانون/کارگزار را بر عهده دارد و متعهد به رعایت تمامی حقوق مخترع و مالک تقاضانامه است. ضروری است تمامی مکاتبات با کانون از طریق سامانه کانون (پست الکترونیکی) صورت پذیرد.
9-1 جستجوی نقض پتنت
جستجوی نقض پتنت برای شناسایی پتنت یا پروندههای ثبت اختراعی که ممکن است محصول یا فرآیند پیشنهادی را پوشش دهند، انجام میگیرد. این جستجو یک کشور یا منطقه خاصی را هدف قرار داده و به تجزیهوتحلیل ادعاها و وضعیت حقوقی پتنتها میپردازد.
جستجوی آزادی عمل FTO)) بر نواحی آزاد برای تحقیق و توسعه دستاوردها و فناوریهای پژوهشگران و فناوران در کشورهای مقصد تدوین شده است.
ماده 2 فرایند اجرایی
1-2 ارسال تقاضانامه به کانون
ارسال تقاضانامه به کانون توسط متقاضی رابط و تنها از طریق پرتال (پست الکترونیکی) امکانپذیر است و تقاضانامه ارسالشده از طرق دیگر پذیرش نمیشود و کانون هیچگونه مسئولیتی در قبال آنها ندارد.کانون/کارگزار میتواند در صورت نیاز اطلاعات تکمیلی را از متقاضی رابط دریافت نماید و صحت ادعای آنها در خصوص فناوری و غیره را بررسی کند.
2-2 بررسی اولیه
پس از ثبت درخواست و ارسال تقاضانامه توسط متقاضی رابط در پرتال (پست الکترونیکی)، تقاضانامه توسط کانون مورد بررسی اولیه قرار گرفته و در صورت نیاز به اصلاح اطلاعات ثبتشده، اعلام نقص به متقاضی رابط اطلاع داده خواهد شد. متقاضی رابط نیز موظف است ظرف مدت 14 روز نسبت به رفع نقص اطلاعات اقدام نماید. در صورتیکه تقاضانامه ارسالی شرایط مورد حمایت کانون را مطابق با ماده 3 شیوهنامه حاضر داشته باشد، درخواست مورد تایید قرار گرفته و وارد مرحله بعدی خواهد شد.
تبصره 1- عدم رفع نقص اطلاعات توسط متقاضی رابط در مهلت تعیینشده، به منزله انصراف متقاضی از درخواست تلقی خواهد شد.
3-2 ارجاع تقاضانامه به کارگزار
انجام خدمت گزارش جستجوی نقض پتنت و جستجوی آزادی عمل تقاضانامه توسط کارگزاران مورد تأیید کانون که قرارداد عدم افشا (NDA) دارند، صورت میگیرد. متقاضی رابط موظف است در هنگام ثبت درخواست، نسبت به انتخاب کارگزار مورد نظر خود اقدام نماید.
تبصره 2- متقاضی موظف است نسبت به بررسیهای لازم از نظر حیطه فناوری، مدت زمان انجام خدمت، هزینه خدمت و سایر شرایط موردنظر خود برای انتخاب کارگزار اقدام نماید. پس از ارجاع تقاضانامه به کارگزار معرفیشده از سمت متقاضی رابط، تغییر کارگزار امکانپذیر نمیباشد.
تبصره 3- عدم همکاری متقاضی با کارگزار معرفیشده پس از ارجاع تقاضانامه به کارگزار، به منزله انصراف متقاضی از درخواست تلقی خواهد شد.
4-2 نقص در تقاضانامه و نحوه پاسخدهی
متقاضی رابط موظف است در صورت وجود هرگونه ابهام یا نقص در تقاضانامه و مدارک ارسالی مطابق گزارش کانون/کارگزار که به اطلاع ایشان میرسد، ظرف مدت 14 روز از طریق سامانه (پست الکترونیکی) برای رفع نواقص و پاسخ به سوالات اقدام نماید.
تبصره 4- عدم رفع نقص از سوی متقاضی رابط در مهلت تعیینشده بهمنزله انصراف متقاضی از درخواست تلقی خواهد شد.
5-2 ارسال گزارش خدمت
پس از انجام خدمت جستجوی جستجوی نقض پتنت و جستجوی آزادی عمل، توسط کارگزار، کانون نتیجه و گزارش خدمت را برای متقاضی رابط ارسال مینماید.
ماده 3حمایت کانون
1-3 میزان و نحوه حمایت
سهم حمایتی کانون از هزینه خدمت جستجوی نقض پتنت و جستجوی آزادی عمل حمایت حداکثر 70 درصد تا سقف 10 میلیون تومان برای شرکتها و دانشگاهها است.
سهم حمایتی کانون پس از انجام خدمت به کارگزار پرداخت خواهد شد.
ماده 4نقض موارد قانونی
کانون در موارد ذیل مجاز است که متقاضی را جریمه یا محروم نماید و یا از طرق قانونی و متناسب با نقض، اقدامات و پیگیریهای لازم را انجام دهد و تقاضانامه مربوطه را از روند حمایت خارج کند:
1-4 هرگونه عدم همکاری یا ایجاد اخلال در فرایندهای این کانون و یا کارگزاران آن؛
2-4 عدم رعایت مفاد شیوهنامه و قراردادهای منعقد شده بین کانون/کارگزار و متقاضی.
ماده 5 تصویب و اجرا
این شیوهنامه در 1 مقدمه، 5 ماده و 4 تبصره در بهار 1403 تدوین شده و به تصویب کمیته اجرایی کانون رسیده است و از همان تاریخ قابل اجرا است.