نشست تخصصی
مدیر کانون مدیریت داراییهای فکری و دبیر کارگروه توسعه داراییهای نامشهود: جامعه نیازمند نقش زنان در صنعت و فناوری است
برای مشاهده مشروح خبر به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.
به گزارش روابط عمومی کانون مدیریت دارایی های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نشست تخصصی "شبکهی راهبردی زنان متخصص صنعت نفت؛ همسو با پایداری" به همت معاونت امور زنان و خانواده شرکت ملی نفت ایران عصر پنجشنبه ۲۰ اردیبهشتماه در حاشیهی دومین روز از بیستو هشتمین نمایشگاه بینالمللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور میترا امینلو مدیر کانون مدیریت داراییهای فکری و دبیر کارگروه توسعهی داراییهای نامشهود معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان نهاد ریاست جمهوری، خدیجه گودرزی، مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور زنان و خانواده، سید مسلم موسوی درچه، عضو هیات علمی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و رئیس انجمن انرژیهای تجدیدپذیر، سوسن سپهوند رئیس تفسیر اطلاعات ژئوفیزیکی مدیریت اکتشاف برگزار شد.
در این نشست میترا امینلو، یادآور شد براساس مطالعهای که در معاونت علمی در مورد اختراعات ثبت شده در ایران انجام شد؛ در پنج سال گذشته مشارکت زنان در ثبت اختراع در ایران ۵ درصد افزایش یافته است که نسبت به آمارهای جهانی، وضعیت خوبی ارزیابی میشود. این آمار در سال 1401 حدود 26% درصد بوده که نسبت به میانگین جهانی 10% بیشتر است، اگرچه که با وضعیت بهینه حالت تعادل فاصله داریم و باید سیاستهای را در قالب فناوری برای زنان توسعه دهیم تا زنان نیز مشارکت بیشتری در توسعه فناوری داشته باشند.
وی افزود: به گواه آمارها، زنان در همه جای دنیا علیرغم حضور پرتعدادتر در مقاطع تحصیلی مختلف، در عرصه شغلی و حضور اجتماعی با افت قابلتوجهی مواجه میشوند. وی با تحلیل نمودار قیچی در دنیا افزود این بدان معنی است که جامعه از عدم اثرگذاری زنان و جاری شدن تفکر زنانه و مادرانه که ضرورت توسعه فناوریهای امروز است، متضرر میگردد. در دنیا سیاستهایی برای بهرهمندی از ظرفیت زنان در توسعه اقتصادی صورت گرفته و به طور مستمر پایش میشود. این امر نیازمند برنامهها و اقدامات هدفمند و پرهیز از محدود نمودن امر به مسائل خاص، با لحاظ ویژگیهای این قشر است.
مدیر کانون مدیریت داراییهای فکری و دبیر کارگروه توسعهی داراییهای نامشهود معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه مساله شمولیت که در مفاهیمی مانند تفکر طراحی نیز مورد توجه است، تاکید کرد: برای داشتن سیاستهای فراگیر و کاربردی در جهت پیشرفت و توسعه متناسب با مخاطب، باید تفکر زنانه فارغ از جنسیت در تصمیمگیریهای مدیریتی ظهور یابد و جامعه نیازمند نقش زنان در صنعت و فناوری است بیش از آنکه زنان صرفا به دنبال تصاحب جایگاهها باشند و عدم تحقق این امر موجب خسران برای کل جامعه خواهد بود.
ارسال به دوستان