بسمه تعالی
دریافت خدمت منتورینگ منوط به دریافت خدمت ممیزی مالکیت فکری است.
مقدمه
کانون مدیریت داراییهای فکری، در راستای توسعه اکوسیستم مالکیت فکری، خدمت "منتورینگ" را با هدف پیادهسازی نظام مالیکت فکری در شرکتها و صنایع طراحی و ارائه نموده است. در این شیوهنامه به فرآیند ارائه و انجام خدمت مذکور و نحوه حمایت کانون پرداخته شده است.
ماده 1- تعاریف
برای رعایت اختصار، تعاریف ذیل در شیوهنامه حاضر استفاده میشود.
1) کانون: منظور کانون مدیریت داراییهای فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری است.
2) کارگزار: منظور هر یک از شرکتهای خصوصی فعال در حوزه خدمات مالکیت فکری است که پس از طی مراحل مختلف ارزیابی و امکانسنجی، به عنوان کارگزار منتخب و معتمد کانون برگزیده شدهاند.
3) متقاضی: منظور از متقاضی، کلیه شرکتها و صنایع هستند که قصد دارند سیاستها، استراتژیها و توسعه فعالیتهای فناورانه خود را مبتنی بر داراییهای فکری ترسیم و تدوین نمایند و همچنین به این قابلیت و توانمندی از نظر نیروی انسانی و فرآیندی برسند که بتوانند داراییهای فکری سازمان را در تمامی زنجیره مالکیت فکری؛ شناسایی، حفاظت و مدیریت نمایند و نهایتاً به مرحله بهرهبرداری برسانند.
4) رابط متقاضی (فرد رابط): منظور فردی به نمایندگی از مجموعه متقاضی خدمت ممیزی مالکیت فکری است که مسئولیت تمامی ارتباطات با کانون و کارگزار منتخب را بر عهده دارد و در فرم درخواست معرفی شده است.
5) منتورینگ: منتورینگ فرآیندی است که در طول آن شرکتها و صنایع، در راستای پیادهسازی، مدیریت و بهرهبرداری تجاری از داراییهای فکری خود میتوانند از راهنمایی و پشتیبانی تخصصی کانون به عنوان متولی بحث داراییهای فکری بهرهمند شوند. به عبارتی، سازمانهایی که میخواهند مسیر پیادهسازی نظام مالکیت فکری را سریعتر، سادهتر و با خطای کمتر طی کنند، مخاطب هدف خدمت منتورینگ هستند. منتورینگ مالکیت فکری سازمان در زمینههای مختلفی اعم از: نگارش و ثبت اختراع، ثبت طرح صنعتی، ثبت علائم تجاری، تحلیل پتنت، تدوین قرارداد حقوقی، تدوین اسناد راهبردی، ممیزی مالکیت فکری و غیره میتواند صورت گیرد.
۲- ارسال درخواست به کانون
مطابق با شیوهنامه حاضر، لازم است متقاضی «فرم درخواست» را تکمیل نموده و پس از مهر و امضا به آدرس پست الکترونیک ipmc.firm@isti.ir ارسال نماید. شایان ذکر است (تا زمان راهاندازی سامانه)، ارسال (فرم) درخواست صرفاً از مسیر پست الکترونیکی بوده و حتماً در موضوع آن، نام خدمت درج گردد.
ماده ۳- فرآیند بررسی درخواست
3-1- نحوه درخواست
متقاضی موظف است حین ثبت درخواست، نسبت به انتخاب کارگزار از میان کارگزاران مشخص شده در سایت اقدام نموده و کارگزار انتخاب شده را طی فرم درخواست به کانون معرفی نماید.
تبصره 1- متقاضی موظف است نسبت به بررسیهای لازم از نظر حیطه کاری، هزینه و مدت زمان انجام خدمت و نیز سایر شرایط موردنظر خود برای انتخاب کارگزار اقدام نماید.
تبصره 2- درصورتیکه موضوعات موردنظر متقاضی برای منتورینگ به نحوی باشد که برای پاسخ به درخواست، نیاز به بیش از یک کارگزار باشد، متقاضی موظف است برای هر یک از کارگزاران فرم درخواست جداگانه تکمیل و ارسال نماید.
3-2- نقص درخواست
متقاضی موظف است در صورت وجود هرگونه ابهام یا نقص در درخواست و مدارک ارسالی مطابق اعلام کانون که به اطلاع ایشان میرسد، ظرف مدت حداکثر دو هفته برای رفع نواقص اقدام نماید. عدم پیگیریهای لازم از سوی متقاضی بهمنزله انصراف تلقی شده و درخواست از روند بررسی خارج میگردد.
تبصره 3- کانون مکلف است حداکثر تا یک هفته، حمایت یا عدم حمایت خود را به متقاضی اعلام نتیجه نماید.
3-3- ارجاع درخواست به کارگزار
پس از بررسیهای اولیه و تأیید درخواست توسط کارشناس کانون، درخواست به کارگزار انتخاب شده توسط متقاضی ارجاع داده میشود. پس از ارجاع، متقاضی و کارگزار موظف هستند نسبت به برقراری ارتباط و انجام هماهنگیهای لازم با یکدیگر اقدام نمایند.
تبصره 4- کارگزار مکلف است ظرف مدت حداکثر دو هفته نسبت به بررسی درخواست، اعلام هزینه و زمانبندی و تشریح خدمات قابل ارائه و نیز انعقاد قرارداد با متقاضی اقدام نماید.
تبصره 5- پس از انعقاد قرارداد و قبل از دریافت خدمت، متقاضی موظف است نسبت به پرداخت سهم خود به کارگزار و ارائه مستندات لازم اقدام نماید. در غیر اینصورت، کانون هیچگونه مسئولیتی در قبال تأخیر یا عدم انجام درخواست از سوی کارگزار ندارد.
تبصره 6- پس از انعقاد قرارداد، کارگزار موظف است نسبت به دریافت سهم متقاضی از کل هزینه خدمت، دریافت مستندات، برنامهریزی و برگزاری جلسات منتورینگ متناسب با نیاز و درخواست متقاضی اقدام نماید.
3-4- نقص در گزارش
کارگزار موظف است پس از انجام خدمت، گزارش نهایی از جلسات منتورینگ را به همراه نامه حسن انجام کار و رضایت متقاضی را برای کانون ارسال نماید. کانون پس از بررسیهای لازم، در صورت تأیید، سهم حمایتی کانون از کل هزینه انجام خدمت منتورینگ را به کارگزار پرداخت میکند.
تبصره 7- در صورتیکه جلسات منتورینگ مورد رضایت متقاضی و مورد تأیید کانون قرار نگیرد، کانون میتواند مجدداً درخواست اصلاح و رفع موارد دارای نقص را به کارگزار ارجاع دهد.
ماده ۴- فرآیندهای مالی و حمایت کانون
4-1- میزان و نحوه حمایت
سهم حمایتی کانون از هزینههای خدمت منتورینگ با توجه به نوع متقاضی به شرح زیر است:
جدول 1 – میزان حمایت کانون بر اساس نوع متقاضی (در سال)
ردیف |
نوع مرکز |
میزان حمایت |
2 |
شرکتهای کوچک و متوسط |
10 ساعت تا سقف 10 میلیون تومان |
3 |
شرکت بزرگ |
15 ساعت تا سقف 15 میلیون تومان |
4 |
شرکتهای سرآمدان صادراتی |
20 ساعت تا سقف 20 میلیون تومان |
تبصره 8- میزان حمایت کانون از منتورینگ، حداکثر یک میلیون تومان به ازای هر یک ساعت خواهد بود. میزان دقیق حمایت از درخواست متقاضی، برحسب نوع و ظرفیت شرکت، پس از ارزیابی درخواست توسط تیم فنی کانون تعیین میگردد.
تبصره 9- سهم حمایتی کانون مطابق با این شیوهنامه، پس از انجام خدمت و با توجه به مستندات ارسالی از جمله قرارداد کارگزار با متقاضی، فاکتور رسمی، رسید واریز وجه و گزارش به همراه نامه رضایت متقاضی و مورد تأیید کانون به کارگزار پرداخت خواهد شد.
ماده 5- سایر موارد
کانون میتواند در موارد ذیل درخواست مربوطه را از روند حمایت خارج کند:
- هرگونه عدم همکاری یا ایجاد اخلال در فرآیندهای کانون و یا کارگزاران آن؛
- عدم رعایت مفاد شیوهنامه و توافقنامههای منعقده بین کانون/کارگزار و متقاضی.
ماده 6- مالکیت کانون
کانون یک نهاد حمایتی است و در قبال حمایتهای انجام شده از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، هیچگونه ادعای مالکیت نسبت به خدمات ارایه شده ندارد.
ماده 7- تصویب و اجرا
این شیوهنامه مشتمل بر یک مقدمه، 7 ماده و 9 تبصره در بهار ۱۴۰3 به تصویب کانون مدیریت داراییهای فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری رسیده و از تاریخ تصویب قابل اجرا است.