شیوهنامه حمایت از خدمت «تدوین قراردادها»
کانون مدیریت داراییهای فکری، در راستای توسعه اکوسیستم مالکیت فکری، خدمت تدوین قراردادهای مرتبط با مالکیت فکری را برای متقاضیان حقیقی و حقوقی اعم از: دانشگاهها، شرکتها و سایر اشخاص حقیقی(دانشآموزان، دانشجویان و فناوران مستقل) طراحی و ارائه نموده است. در این شیوهنامه به فرآیند انجام خدمت مذکور و نحوه حمایت کانون پرداخته شده است.
ماده 1- تعاریف
برای رعایت اختصار، تعاریف ذیل در شیوهنامه حاضر استفاده میشود:
1) کانون: منظور کانون مدیریت داراییهای فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری است.
2) کارگزار: منظور هر یک از شرکتهای خصوصی فعال در حیطه خدمات مالکیت فکری است که پس از طی مراحل مختلف ارزیابی و امکانسنجی، به عنوان کارگزار منتخب و معتمد کانون برگزیده شدهاند.
3) متقاضی: منظور از متقاضی، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی(اعم از دانشگاهها، شرکتها و اشخاص حقیقی مستقل(دانشآموزان، دانشجویان و فناوران مستقل) است که از کانون تقاضای تدوین قراردادهای مرتبط با مالکیت فکری دارند.
4) رابط متقاضی (فرد رابط): منظور فردی به نمایندگی از مجموعه متقاضی خدمت تدوین قرارداد است که مسئولیت تمامی ارتباطات با کانون و کارگزار منتخب را بر عهده دارد و در فرم درخواست معرفی شده است.
5) تدوین قرارداد: منظور از تدوین قرارداد، تهیه و تدوین قراردادهای مرتبط با مالکیت فکری بر اساس قواعد عمومی و اختصاصی قراردادها توسط متخصص خبره در حیطه مورد درخواست است. این خدمت بر اساس خواسته متقاضی و در راستای تجاریسازی، فروش، انتقال، حفظ محرمانگی و ... انجام میشود. قراردادهای مرتبط با مالکیت فکری شامل و نه محدود به موارد زیر است:
1-5- قراردادهای پایه
1-1-5- قراردادهای محرمانگی[1]یا عدم افشاء[2]: دارندگان حقوق مالکیت فکری به خصوص مخترعان و مالکان اسرار تجاری غالبا از زمان خلق ایده تا مراحل تجاریسازی آن با مساله افشای اطلاعات محرمانه ای که طی قراردادهای مجوز بهره برداری در اختیار دیگران قرار می دهند مواجه هستند. هدف عمده قراردادهای محرمانگی حمایت از انواع اموال فکری از قبیل اختراع، دانش فنی، اسرار تجاری و... است تا زمینه محافظت، مدیریت صحیح و کارامد از آنها را فراهم سازد.
5-1-2-قرارداد عدم رقابت:[3] به موجب این قرارداد، فردی که به طرق مختلف به ویژه در قالب استخدام و همکاری به اطلاعات محرمانه و اسرار تجاری یک شرکت، صاحب ایده یا یک استارت اپ دسترسی پیدا کرده است متعهد می شود که از این اطلاعات و دارایی فکری برای مدت و محدوده مکانی معینی در حین و یا پس از خاتمه همکاری، جهت رقابت با طرف قرارداد استفاده نکند یا برای یک مدت مشخص از فعالیت و همکاری با رقبای شرکت خودداری نماید.
2-5-قراردادهای تخصصی
1-2-5- قرارداد فرانشیز (فرانچایز یا اعطای نمایندگی): قرارداد فرانشیز، قراردادی است میان مالک حقوق مالکیت فکری (امتیازدهنده) و امتیاز گیرنده که به منظور استفاده از حقوق علائم تجاری و سایر حقوق مالکیت فکری مربوط به امتیازدهنده، برای مدت زمانی مشخص منعقد میشود. در این نوع از قرارداد فرانشیزگیرنده ضمن استفاده از علامت تجاری، ملزم به رعایت ترتیبات و ضوابط تولید محصولات و خدمات و همچنین ساختارهای تعیین شده از طرف فرانشیزدهنده است.
2-2-5- قرارداد لیسانس (مجوز بهرهبرداری): در این نوع از قرارداها، مجوزدهنده اجازه استفاده از حق اختراع یا سایر حقوق مالکیت فکری متعلق به خود را به شخص حقیقی یا حقوقی دیگری برای مدت زمان مشخص اعطا می نماید. این اجازه ممکن است شامل ساخت یا استفاده از یک محصول ثبت شده، ساخت محصول از طریق فرآیند ثبت شده یا استفاده از فرآیند ثبت شده، صادرات و واردات و ... باشد. نکته کلیدی این قرارداد، حفظ حقوق مالکانهی دارنده اولیه آن است. این اجازه مقید به ضوابط، شرایط و محدوده زمانی تعیین شده در قرارداد خواهد بود.
3-2-5- قرارداد انتقال دانش فنی/فناوری: صاحبان دانش فنی میتوانند از مسیر قانونی، نسبت به تفویض تمام یا بخشی از حقوق خود به دیگران در قالب قراداد انتقال دانش یا فناوری اقدام کنند. در این قرارداد ماهیت دانش فنی و مدت زمان انتقال بایستی به دقت در قرارداد تصریح شود.
4-2-5- سرمایهگذاری مشترک (جوینت ونچر): حقوق مالکیت فکری به عنوان دارایی نامشهود و در عین حال با ارزش از جایگاه مهمی در قراردادهای جوینت ونچر برخوردار است. با توجه به اینکه به کارگیری این حقوق در این نوع از قراردادها دارای پیچیدگی های فنی و حقوقی خاصی است، نیازمند دقت و به کارگیری ملاحظات خاص در تنظیم بندهای مربوط به آنها، چگونگی استفاده از این حقوق و تعیین تعهدات طرفین در مقابل این نوع از سرمایه میباشد.
5-2-5- انتقال مواد:[4] قراردادی است که صاحب مواد ملموس مورد حمایت از قبیل مواد بیولوژیکی، دارویی و غیره بر نحوه استفاده گیرنده مواد نظارت میکند.در این قرارداد، حقوق ارائه دهنده و گیرنده در رابطه با مواد و هرگونه مشتقات آن تعیین میشود.
ماده ۲- ارسال درخواست به کانون
مطابق با شیوهنامه حاضر، لازم است متقاضی «فرم درخواست» را تکمیل نموده و پس از مهر و امضا به آدرس پست الکترونیک ipmc.service@isti.ir ارسال نماید. شایان ذکر است (تا زمان راهاندازی سامانه)، ارسال (فرم) درخواست صرفاً از مسیر پست الکترونیکی بوده و حتماً در موضوع آن، نام خدمت درج گردد.
ماده ۳- فرآیند ثبت درخواست تنظیم قرارداد
3-1- نحوه درخواست
متقاضی موظف است حین ثبت درخواست، نسبت به انتخاب کارگزار از میان کارگزاران اعلام شده برای هر خدمت در سایت اقدام نموده و کارگزار انتخاب شده را طی فرم درخواست به کانون اعلام نماید.
تبصره 1- متقاضی موظف است نسبت به بررسیهای لازم از نظر حیطه کاری، هزینه و مدت زمان انجام خدمت و نیز سایر شرایط موردنظر خود برای انتخاب کارگزار اقدام نماید.
3-2- نقص درخواست
متقاضی موظف است در صورت وجود هرگونه ابهام یا نقص در درخواست و مدارک ارسالی مطابق اعلام کانون/کارگزار که به اطلاع ایشان میرسد، ظرف مدت حداکثر دو هفته برای رفع نواقص اقدام نماید. عدم پیگیریهای لازم از سوی متقاضی بهمنزله انصراف تلقی شده و درخواست از روند بررسی خارج میگردد.
تبصره 2- در صورت رد درخواست، کانون مکلف است حداکثر تا دو هفته، عدم حمایت خود را به متقاضی اعلام نماید.
3-3- ارجاع درخواست به کارگزار
پس از بررسیهای اولیه و در صورت تأیید درخواست توسط کارشناس کانون، تقاضانامه به کارگزار انتخاب شده توسط متقاضی ارجاع داده میشود. پس از ارجاع، متقاضی و کارگزار موظف هستند قبل از انجام خدمت، نسبت به هماهنگی و توافقات لازم از جمله انعقاد قرارداد و دریافت سهم متقاضی، اقدام نمایند. کانون مسئولیتی در قبال عواقب ناشی از عدم انجام تعهدات متقابل متقاضی و کارگزار ندارد.
تبصره 3- کارگزار مکلف است ظرف مدت حداکثر دو هفته نسبت به بررسی درخواست اقدام نموده و در صورت لزوم نسبت به برگزاری جلسه با متقاضی اقدام نماید.
3-4- نقص در انجام خدمت
کارگزار موظف است پس از انجام خدمت، متن نهایی قرارداد تدوینشده را برای کانون ارسال نماید. پس از بررسیهای لازم، در صورت تأیید کیفیت متن ارسالی از لحاظ شکلی و ماهوی توسط کانون، تحویل گزارش از سوی کارگزاری به متقاضی بلامانع است.
تبصره 4- در صورتیکه متن نهایی قرارداد مورد تأیید کانون قرار نگیرد، کارگزار مکلف است نسبت به اعمال کلیه اصلاحات موردنظر در اسرع وقت اقدام نماید.
ماده ۴- حمایت کانون
۱-۴- میزان و نحوه حمایت
سهم حمایتی کانون از هزینههای خدمات با توجه به نوع متقاضی/متقاضیان به شرح زیر است:
مخاطبان |
میزان حمایت |
|
قراردادهای پایه |
قراردادهای تخصصی |
|
دانشگاه ها |
حمایتی 60 درصد تا سقف 7 میلیون تومان، 5 مورد در سال |
حمایتی 60 درصد تا سقف 13 میلیون تومان، 3 مورد در سال |
شرکت کوچک و متوسط |
حمایتی 60 درصد تا سقف 7 میلیون تومان، 3 مورد در سال |
حمایتی 60 درصد تا سقف 13 میلیون تومان، 1 مورد در سال |
شرکت بزرگ و سرآمدان صادراتی |
حمایتی 60 درصد تا سقف 7 میلیون تومان، 5 مورد در سال |
حمایتی 60 درصد تا سقف 13 میلیون تومان، 3 مورد در سال |
دانشجو و فناور مستقل |
حمایتی 60 درصد تا سقف 7 میلیون تومان، 1 مورد در سال |
حمایتی 60 درصد تا سقف 13 میلیون تومان، 1 مورد در سال |
تبصره 5- میزان دقیق حمایت از درخواست متقاضی، برحسب نوع و ظرفیت دانشگاه و یا شرکت، پس از ارزیابی درخواست توسط تیم فنی کانون تعیین میگردد.
تبصره 6- سهم حمایتی کانون مطابق با این شیوهنامه، پس از انجام خدمت و با توجه به گزارش و مستندات ارسالی از جمله فاکتور صادرشده برای متقاضی و مبلغ پرداختی متقاضی به کارگزار پرداخت خواهد شد.
ماده 5- سایر موارد
کانون میتواند در موارد ذیل درخواست مربوطه را از روند حمایت خارج کند:
- هرگونه عدم همکاری یا ایجاد اخلال در فرآیندهای کانون و یا کارگزاران آن؛
- عدم رعایت مفاد شیوهنامه و توافقنامههای منعقده بین کانون/کارگزار و متقاضی.
ماده 6- مالکیت کانون
کانون یک نهاد حمایتی است و در قبال حمایتهای انجام شده از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، هیچگونه ادعای مالکیت نسبت به خدمات ارایه شده ندارد.
ماده 7- تصویب و اجرا
این شیوهنامه مشتمل بر 7 ماده و 6 تبصره در زمستان 1402 به تصویب کانون مدیریت داراییهای فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری رسیده و از تاریخ تصویب قابل اجرا است.