بسمه تعالی

مقدمه

شیوه‌نامه حاضر در راستای تشریح سیاست‌های حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری از درخواست‌های خدمت جستجوی نوآوری (Novelty Search) به‌منظور تعیین احراز الزامات ثبت اختراع (اختراع‌پذیری یا Patentability) یا بررسی دانش پیشین برای دستاوردها و فناوری‌های پژوهشگران و فناوران کشور تدوین شده است.

ماده 1 تعاریف

برای رعایت اختصار، تعاریف ذیل در شیوه‌نامه حاضر استفاده می‌شود.

1-1 کانون

منظور کانون مدیریت دارایی‌های فکری به‌عنوان نهاد مرتبط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری است که در این شیوه‌نامه به اختصار کانون نامیده می‌شود.

1-2 کارگزار

منظور شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مالکیت فکری است که از طرف کانون تأیید و معرفی می‌شوند.

1-3 سامانه

منظور سامانه برخط کانون ذیل سامانه یکپارچه خدمات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری است (این سامانه در حال حاضر در حال طراحی است و تا زمان بهره‌برداری از آن درخواست‌های گزارش جستجوی  نوآوری از طریق ایمیل IPMC.foreign@isti.ir قابل ارسال است).

1-4 اختراع

منظور محصول، فرآیند یا روشی است که راه‌حل نوینی برای انجام کاری ارائه می‌دهد یا راهکار فنی جدیدی  به‌منظور حل مشکل فنی پیشنهاد می‌کند و با الزامات ثبت اختراع انطباق دارد.

1-5 درخواست

منظور درخواست حمایت از خدمت جستجوی نوآوری است که از طریق سامانه (پست الکترونیکی) به کانون ارسال می‌شود.

1-6 متقاضی

منظور تمامی افراد حقیقی و افراد حقوقی اعم از سازمان‌ها، شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم‌و‌فناوری، مراکز رشد، استارت‌آپ‌ها و غیره است که دارای حقوق مادی و یا معنوی در درخواست ارسالی دارند.

1-7 متقاضی رابط

منظور متقاضی ارسال‌کننده درخواست به نمایندگی از تمامی متقاضیان (اشخاص حقیقی و حقوقی) به‌عنوان ‌رابط مسئولیت تمامی ارتباطات با کانون/کارگزار را بر عهده دارد و متعهد به رعایت تمامی حقوق متقاضیان درخواست است.

1-8 جستجوی نوآوری

منظور گزارشی است که برای درخواست ارسالی بر اساس استانداردهای بین‌المللی و شاخص‌های فنی-حقوقی تهیه می‌گردد که طی آن الزامات ثبت اختراع از قبیل شرح کامل درخواست و مستندات مربوطه، عدم خودافشایی، رعایت حق تقدم، عدم ارسال چند اختراع در قالب یک درخواست، قابلیت ثبت موضوع درخواست، شاخص نوآوری (Novelty)، شاخص گام ابتکاری (Inventive Step)، شاخص کاربردپذیری صنعتی (Industrial Application)  و قابلیت پیاده‌سازی درخواست مورد بررسی قرار می‌گیرد. این گزارش پیش‌نیاز دیگر خدمات کانون از جمله خدمت نگارش ثبت اختراع داخلی و ثبت اختراع خارجی می‌باشد. همچنین این گزارش علاوه بر موارد ذکر شده، برای بررسی دانش فنی پیشین برای فناوران و شرکت‌ها نیز قابل استفاده است.

ماده 2  شرایط درخواست مورد حمایت

از آنجاکه خدمت جستجوی نوآوری پیش‌نیاز دیگر خدمات کانون از جمله نگارش ثبت اختراع داخلی و ثبت اختراع خارجی می‌باشد، از درخواست‌هایی که با هدف ثبت اختراع ارسال می‌شوند، درخواست‌هایی که دارای شرایط زیر باشند، مورد حمایت کانون قرار نمی‌گیرند:

1-2   درخواستی که موضوع آن از منظر معاهدات بین‌المللی و قوانین ثبت اختراع در ادارات معتبر قابلیت ثبت نداشته باشد. در این راستا، موضوعات بیانشده در ذیل مورد حمایت کانون نیست:

1-1-2 کشفیات (مانند پیدا کردن یک گیاه یا ماده معدنی در طبیعت)، نظریه‌های علمی، روش‌های ریاضی، روش‌های درمانی، نظریه‌های روانشناسی، آثار هنری (مانند نقاشی)، نظریه‌های اقتصادی و تجاری و روش‌های کسب‌و‌کار؛

2-1-2 موضوعات انتزاعی که قابل ساخت نیستند (مانند برنامه‌های ورزشی) و یا در مرحله طراحی مفهومی هستند؛

3-1-2 طرح‌ها، قواعد و روش‌های اجرای فعالیت ذهنی مانند بازی‌ها (Games).

2-2    درخواستی که به هر زبانی‌ در هر نقطه‌ای از جهان از طریق انتشار کتبی یا شفاهی (در قالب کتاب، مقاله، ثبت اختراع، کنفرانس، همایش، نمایشگاه، پایان‌نامه، خبر، معاهده‌ و غیره) یا استفاده عملی افشا شده باشد.

3-2    درخواستی که از زمان ثبت اظهارنامه آن در اداره ثبت اختراع ایران یا دیگر کشورها بیشتر از شش ماه گذشته باشد.

4-2    درخواستی که قبلا برای آن خدمت گزارش جستجوی نوآوری توسط کانون انجام شده باشد.

ماده 3 میزان و نحوه حمایت کانون

سهم حمایتی کانون از هزینه خدمت جستجوی نوآوری برای درخواست ارسالی به میزان 70 درصد تا سقف 40 میلیون ریال است.

متقاضی موظف است پس از ارجاع درخواست به کارگزار معرفی‌شده، نسبت به پرداخت سهم خود به کارگزار اقدام نماید. سهم حمایتی کانون پس از انجام خدمت به کارگزار پرداخت خواهد شد.

تبصره 1- درخواست مجدد جستجوی نوآوری مشمول حمایت کانون نمی‌شود. لذا متقاضی موظف است کل هزینه خدمت برای جستجوی نوآوری مجدد را به کارگزار پرداخت نماید.

ماده 4 فرایند اجرایی

4-1  ارسال درخواست به کانون

ارسال درخواست به کانون توسط متقاضی رابط و تنها از طریق پست الکترونیکی ipmc.foreign@isti.ir امکان‌پذیر است. برای ارسال درخواست می‌بایست فرم درخواست شامل اطلاعات درخواست، اطلاعات متقاضیان، اطلاعات فنی درخواست به‌همراه شرح دقیق موضوع و دیگر مستندات موردنیاز به‌طورکامل ارسال گردد. لازم به ذکر است حتما در عنوان پست الکترونیکی ارسالی «درخواست جستجوی نوآوری» درج گردد. ارسال شرح دقیق و کامل موضوع درخواست به‌طوری­که تمامی جزئیات فنی و مستندات مربوطه را پوشش دهد، ضروری است.

هنگام ارسال درخواست متقاضی رابط موظف است در فرم درخواست، نسبت به انتخاب و معرفی کارگزار مورد نظر خود از میان کارگزاران اعلام‌شده در سایت کانون برای این خدمت اقدام نماید.

تبصره 2- متقاضی موظف است نسبت به بررسی‌های لازم از نظر حیطه فناوری، مدت زمان انجام خدمت، هزینه خدمت و سایر شرایط موردنظر خود برای انتخاب کارگزار اقدام نماید. پس از ارجاع درخواست به کارگزار معرفی‌شده، تغییر کارگزار امکان‌پذیر نمی‌باشد.

4-2 بررسی اولیه

پس از ارسال درخواست توسط متقاضی رابط، درخواست توسط کانون مورد بررسی اولیه قرار گرفته و در صورت نیاز به اصلاح یا تکمیل اطلاعات، اعلام نقص به متقاضی رابط از طریق پست الکترونیکی اطلاع داده خواهد شد. متقاضی رابط نیز موظف است ظرف مدت 10 روز نسبت به رفع نقص درخواست اقدام نماید. در صورتی‌که درخواست ارسالی شرایط مورد حمایت کانون را مطابق با ماده 2 شیوه‌نامه حاضر داشته باشد، درخواست مورد تایید قرار گرفته و برای انجام خدمت به کارگزار ارجاع داده خواهد شد.

تبصره 3- عدم رفع نقص درخواست توسط متقاضی رابط در مهلت تعیین‌شده، به منزله انصراف متقاضی از درخواست تلقی خواهد شد.

4-3 ارجاع درخواست به کارگزار

انجام خدمت جستجوی نوآوری توسط کارگزاران مورد تأیید کانون که قرارداد عدم افشا (NDA)  دارند، صورت می‌گیرد. در صورت مورد تایید قرار گرفتن درخواست در بررسی اولیه کانون، درخواست به کارگزار معرفی‌شده ارجاع داده شده و پس از بررسی و موافقت کارگزار، انجام خدمت صورت خواهد گرفت.

تبصره 4- متقاضی موظف است پس از اعلام نتیجه حمایت کانون و ارجاع درخواست به کارگزار، نسبت به برقراری ارتباط و همکاری کامل با کارگزار معرفی‌شده اقدام نماید؛ در غیر این‌صورت، کانون هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال اتمام مهلت‌های قانونی و از بین رفتن حق‌تقدم درخواست ندارد.

تبصره 5- کانون در خصوص توافق بین متقاضی و کارگزار از قبیل انعقاد قرارداد و سایر شرایط انجام خدمت هیچگونه مسئولیتی نداشته و عدم همکاری یا عدم توافق متقاضی با کارگزار، به منزله انصراف متقاضی از درخواست تلقی خواهد شد.

4-4 ارسال گزارش خدمت

پس از انجام خدمت جستجوی نوآوری توسط کارگزار، کانون نتیجه و گزارش خدمت را از طریق پست الکترونیکی برای متقاضی رابط ارسال می‌نماید. لازم به ذکر است برای درخواست‌هایی که با هدف ثبت اختراع ارسال شده‌اند، در صورتی‌که درخواست الزامات لازم برای ثبت اختراع را احراز نماید، متقاضی رابط می‌تواند حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ ارسال گزارش جستجوی نوآوری نسبت به ثبت درخواست خدمت نگارش ثبت اختراع داخلی و یا ثبت اختراع خارجی اقدام نماید.

تبصره 6- گزارش جستجوی نوآوری تنها احتمال احراز شرایط پتنت شدن را نشان می‌دهد و کانون/کارگزار به هیچ‌وجه موفقیت اعطای گواهی ثبت اختراع را تضمین نمی‌کند.

4-5 درخواست مجدد

پس از اعلام نتیجه خدمت جستجوی نوآوری، متقاضی رابط به مدت 14 روز مهلت دارد که در صورت داشتن مستندات تکمیلی نسبت به نتیجه جستجوی نوآوری اعتراض نموده و برای درخواست مجدد گزارش جستجوی نوآوری اقدام نماید. پس از ثبت درخواست مجدد برای جستجوی نوآوری، درخواست به کارگزار معرفی‌شده ارجاع داده می‌شود.

تبصره 7- برای درخواست مجدد جستجوی نوآوری، متقاضی رابط می‌تواند کارگزار قبلی معرفی‌شده خود را تغییر دهد.

ماده 5 نقض موارد قانونی

کانون در موارد ذیل مجاز است که متقاضی را جریمه یا محروم نماید و یا از طرق قانونی و متناسب با نقض، اقدامات و پیگیری‌های لازم را انجام دهد و درخواست مربوطه را از روند حمایت خارج کند:

1-5  تقلب علمی و ارسال تصاویر و دستاوردهای دیگران به کانون (هرچند با کسب رضایت کامل آن‌ها)؛

2-5  اعلام نکردن اسامی تمامی متقاضیان در درخواست ارسالی؛

3-5  هرگونه عدم همکاری یا ایجاد اخلال در فرایندهای این کانون و یا کارگزاران آن؛

4-5  عدم رعایت مفاد شیوه‌نامه و قراردادهای منعقد شده بین کانون/کارگزار و متقاضی.

ماده 6 تصویب و اجرا

این شیوه‌نامه در 1 مقدمه، 6 ماده و 6 تبصره در اردیبهشت ماه سال 1403 تدوین شده و به تصویب کمیته‌ اجرایی کانون رسیده است و از همان تاریخ قابل اجرا است.

//isti.ir/Xwxk