بسمه تعالی
مقدمه
شیوهنامه حاضر در راستای تشریح سیاستهای حمایتی کانون مدیریت داراییهای فکری از درخواستهای ثبت علامت تجاری از طریق سیستم مادرید (Madrid System) برای شرکتها تدوین شده است.
ماده 1 تعاریف
برای رعایت اختصار، تعاریف ذیل در شیوهنامه حاضر استفاده میشود.
1-1 کانون
منظور کانون مدیریت داراییهای فکری بهعنوان نهاد مرتبط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری است که در این شیوهنامه به اختصار کانون نامیده میشود.
2-1 کارگزار
منظور شرکتهای ارائهدهنده خدمات مالکیت فکری است که از طرف کانون تأیید و معرفی میشوند.
3-1 سامانه
منظور سامانه برخط کانون ذیل سامانه یکپارچه خدمات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری است (این سامانه در حال حاضر در حال طراحی است و تا زمان بهرهبرداری از آن درخواستها از طریق ایمیل IPMC.foreign@isti.ir قابل ارسال است).
4-1 درخواست
منظور درخواست حمایت از خدمت ثبت علامت تجاری از طریق سیستم مادرید است که از طریق سامانه (پست الکترونیکی) به کانون ارسال میشود.
5-1 متقاضی
منظور شرکت مالک ثبت علامت تجاری است.
6-1 متقاضی رابط
منظور متقاضی ارسالکننده درخواست به نمایندگی از شرکت متقاضی بهعنوان رابط مسئولیت تمامی ارتباطات با کانون و کارگزار را بر عهده دارد و متعهد به رعایت تمامی حقوق متقاضیان درخواست است.
7-1 علامت تجاری
منظور نشانی است که برای تشخیص کالاها یا خدمات یک شخص یا شرکت از کالاها یا خدمات مشابه سایر افراد یا شرکتها استفاده میشود. علامت تجاری میتواند شامل کلمات، حروف، اعداد، اشکال، طرحها، رنگها، ترکیبی از اینها یا هر چیز دیگری باشد که بتواند به طور متمایز کالاها یا خدمات یک شخص یا شرکت را از سایرین مشخص کند.
ماده 2 شرایط درخواست مورد حمایت
درخواستی برای ثبت علامت تجاری از طریق سیستم مادرید مورد حمایت قرار میگیرد که گواهی ثبت علامت تجاری در کشور ایران دریافت شده باشد و همچنین به لحاظ قوانین بینالمللی ثبت علامت تجاری، شرایط و الزامات ثبت را احراز نماید.
ماده 3 میزان و نحوه حمایت کانون
سهم حمایتی کانون از هزینه خدمت ثبت علامت تجاری از طریق سیستم مادرید به میزان 60 درصد تا سقف 100 میلیون تومان است.
متقاضی موظف است پس از ارجاع درخواست به کارگزار معرفیشده، نسبت به پرداخت سهم خود به کارگزار اقدام نماید. سهم حمایتی کانون پس از انجام خدمت به کارگزار پرداخت خواهد شد.
تبصره 1- سقف حمایت کانون برای شرکتهای کوچک و متوسط 1 مورد در سال، برای شرکتهای بزرگ 2 مورد در سال و برای شرکتهای سرامد صادراتی 5 مورد در سال خواهد بود.
تبصره 2- تعهدات کانون/کارگزار از نوع تعهد بهوسیله است و بههیچوجه موفقیت فرآیند ثبت و اعطای گواهی علامت تجاری را تضمین نمیکند.
ماده 4 فرایند اجرایی
1-4ارسال درخواست به کانون
ارسال درخواست به کانون توسط متقاضی رابط و تنها از طریق پست الکترونیکی به نشانی ipmc.foreign@isti.ir امکانپذیر است. برای ارسال درخواست لازم است فرم درخواست شامل اطلاعات درخواست و اطلاعات متقاضی بههمراه مستندات موردنیاز بهطورکامل ارسال گردد. لازم به ذکر است حتما در عنوان پست الکترونیکی ارسالی «درخواست ثبت علامت تجاری از طریق سیستم مادرید» درج گردد.
هنگام ارسال درخواست متقاضی رابط موظف است در فرم درخواست، نسبت به انتخاب و معرفی کارگزار مورد نظر خود از میان کارگزاران اعلامشده در سایت کانون برای این خدمت اقدام نماید.
تبصره 3- متقاضی موظف است نسبت به بررسیهای لازم از نظر مدت زمان انجام خدمت، هزینه خدمت و سایر شرایط موردنظر خود برای انتخاب کارگزار اقدام نماید. پس از ارجاع درخواست به کارگزار معرفیشده از سمت متقاضی رابط، تغییر کارگزار امکانپذیر نمیباشد.
2-4 بررسی اولیه
پس از ارسال درخواست توسط متقاضی رابط، درخواست توسط کانون مورد بررسی اولیه قرار گرفته و در صورت نیاز به اصلاح یا تکمیل اطلاعات، اعلام نقص به متقاضی رابط از طریق پست الکترونیکی اطلاع داده خواهد شد. متقاضی رابط نیز موظف است ظرف مدت 10 روز نسبت به رفع نقص اطلاعات اقدام نماید. در صورتیکه درخواست ارسالی شرایط مورد حمایت کانون را مطابق با ماده 2 شیوهنامه حاضر داشته باشد، درخواست مورد تایید قرار گرفته و برای انجام خدمت به کارگزار ارجاع داده خواهد شد.
تبصره 4- عدم رفع نقص درخواست توسط متقاضی رابط در مهلت تعیینشده، به منزله انصراف متقاضی از درخواست تلقی خواهد شد.
3-4 ارجاع درخواست به کارگزار
انجام خدمت ثبت علامت تجاری از طریق سیستم مادرید توسط کارگزاران مورد تأیید کانون که قرارداد عدم افشا (NDA) دارند، صورت میگیرد. در صورت مورد تایید قرار گرفتن درخواست در بررسی اولیه کانون، درخواست به کارگزار معرفیشده ارجاع داده میشود. به منظور ثبت علامت تجاری، کارگزار الزامات درخواست ثبت علامت تجاری از قبیل علامت و شرح و توصیف آن، عدم خودافشایی، رعایت حق تقدم و شاخص جدید بودن بر اساس استانداردها و شاخصهای فنی-حقوقی بررسی نموده و در صورت مورد تایید بودن، نسبت به تهیه اظهارنامه ثبت علامت تجاری و ثبت از طریق سیستم مادرید اقدام خواهد کرد.
تبصره 5- متقاضی موظف است پس از اعلام نتیجه حمایت کانون و ارجاع درخواست به کارگزار، نسبت به برقراری ارتباط و همکاری کامل با کارگزار انتخابشده اقدام نماید؛ در غیر اینصورت، کانون هیچگونه مسئولیتی در قبال اتمام مهلتهای قانونی و از بین رفتن حقتقدم درخواست ندارد.
تبصره 6- کانون در خصوص توافق بین متقاضی و کارگزار از قبیل انعقاد قرارداد و سایر شرایط انجام خدمت هیچگونه مسئولیتی نداشته و عدم همکاری یا عدم توافق متقاضی با کارگزار، به منزله انصراف متقاضی از درخواست تلقی خواهد شد.
ماده 5نقض موارد قانونی
کانون در موارد ذیل مجاز است که متقاضی را جریمه یا محروم نماید و یا از طرق قانونی و متناسب با نقض، اقدامات و پیگیریهای لازم را انجام دهد و درخواست مربوطه را از روند حمایت خارج کند:
1-5 تقلب علمی و ارسال تصاویر و دستاوردهای دیگران به کانون (هرچند با کسب رضایت کامل آنها)؛
2-5 اعلام نکردن اسامی تمامی متقاضیان در درخواست ارسالی؛
3-5 هرگونه عدم همکاری یا ایجاد اخلال در فرایندهای این کانون و یا کارگزاران آن؛
4-5 عدم رعایت مفاد شیوهنامه و قراردادهای منعقد شده بین کانون/کارگزار و متقاضی.
ماده 6تصویب و اجرا
این شیوهنامه در 1 مقدمه، 6 ماده و 6 تبصره در اردیبهشت ماه سال 1403 تدوین شده و به تصویب کمیته اجرایی کانون رسیده است و از همان تاریخ قابل اجرا است.