بسمه تعالی

مقدمه

کانون مدیریت دارایی های فکری، در راستای توسعه اکوسیستم مالکیت فکری در کشور، بسته های حمایتی ویژه فناوران و متقاضیان دریافت کننده این خدمات شامل بررسی و پیگیری ثبت طرح صنعتی طراحی نموده است که در این شیوه نامه به حمایت از ثبت طرح صنعتی داخل کشور پرداخته شده است.

ماده 1: تعریف‌ها

برای رعایت اختصار، تعاریف ذیل در آیین‌نامه حاضر استفاده می‌شود.

1-کانون: منظور کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری است.

2) متقاضی: منظور از متقاضی/متقاضیان کلیه سازمان‌های حقوقی اعم از استارت‌آپ‌ها، شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم‌و‌فناوری، مراکز رشد و غیره است که در فرم درخواست ارسال شده به کانون معرفی می‌شود.

3) متقاضی رابط (فرد رابط): منظور فردی است که به نمایندگی از تمامی متقاضیان است که مسئولیت تمامی ارتباطات با کانون و کارگزار انتخاب شده را بر عهده دارد و در فرم اطلاعات مخترعین معرفی شده است.

4) تقاضانامه: منظور درخواست حمایت از ثبت و پیگیری طرح صنعتی داخل کشور است که توسط متقاضی به کانون ارسال می‌شود.

ماده ۲- ارسال تقاضانامه به کانون

یکی خدمات کانون برای حفاظت از دستاوردهای فناوران کشور، حمایت از ثبت و پیگیری طرح صنعتی داخل کشور برای شرکت‌های کوچک و متوسط است. ارسال تقاضانامه به کانون صرفاً از مسیر پست الکترونیک به نشانی ipmc.service@isti.ir و تکمیل فرم‌های اطلاعات متقاضی و تعهدنامه امکان‌پذیر است.

 ماده ۳- فرایند ثبت طرح صنعتی

3-1- ارجاع تقاضانامه به کارگزار

پس از بررسی‌های اولیه تقاضانامه توسط کارشناس کانون، تقاضانامه به کارگزار انتخابی توسط متقاضی برای ارزیابی، ارجاع داده می‌شود. پس از ارجاع تقاضانامه به کارگزار برای ارزیابی، کارگزار موظف است نسبت به انجام هماهنگی‌های لازم با متقاضی اقدام نماید. هم‌چنین کارگزار باید مطابق با حمایت کانون نسبت به دریافت سهم متقاضی برای هزینه ارزیابی از متقاضی به نحو مقتضی اقدام نماید. مسئولیت عواقب ناشی از عدم‌ دریافت هزینه‌ها پس از انجام ارزیابی تقاضانامه به عهده کارگزاراست.

تبصره 1- کانون مکلف است قبل از ارجاع تقاضانامه به کارگزار بر اساس شیوه نامه حمایتی نتیجه عدم‌حمایت خود را به متقاضی اعلام نماید.

3-2- نقص در تقاضانامه و نحوه پاسخ‌دهی

در صورتی‌که تقاضانامه از لحاظ فنی دارای نقص یا ابهام باشد، کارگزار موظف است به متقاضی اعلام نقص نماید و طی یک گزارش، توضیحات و مستندات تکمیلی را از متقاضی درخواست نماید. متقاضی نیز موظف‌ است در صورت وجود هرگونه ابهام یا نقص در تقاضانامه و مدارک ارسالی مطابق گزارش کارگزار که به اطلاع ایشان می‌رسد، ظرف مدت  حداکثریک ماه، برای رفع نواقص و پاسخ به سوالات اقدام نماید. عدم پیگیری‌های لازم از سوی متقاضی به‌منزله انصراف تلقی شده و تقاضانامه از روند ارزیابی خارج می‌شود. در صورت نیاز متقاضی به زمان بیشتر برای رفع نقص می‌تواند درخواست مهلت بیشتر نموده و در صورت تایید کارگزار می‌تواند تا زمان درخواست‌شده نسبت به رفع نقص اقدام نماید.

3-3- فرایند حمایت از ثبت طرح صنعتی داخل کشور

به منظور ثبت طرح صنعتی، کارگزار الزامات ثبت درخواست طرح صنعتی از قبیل ارسال مستندات مربوطه (اشکال و تصاویر گرافیکی در ابعاد مختلف، عدم خودافشایی، رعایت حق تقدم و شاخص جدید بودن را بر اساس استانداردها و شاخص‌های فنی-حقوقی سازمان مالکیت معنوی بررسی نموده و سپس اقدام به تهیه اظهارنامه ثبت طرح صنعتی می نماید.

4-3- متقاضی نیز موظف است نسبت به برقراری ارتباط و همکاری کامل با کارگزار انتخاب‌شده اقدام نماید؛ در غیر این‌صورت، کانون هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال اتمام مهلت‌های قانونی و از بین رفتن حق‌تقدم تقاضانامه ندارد.

5-3- کارگزار موظف است پس از هماهنگی‌های لازم با متقاضی از لحاظ فنی و مالی و هم‌چنین مطابق با تقاضانامه ارجاع‌داده شده و مستندات فنی و مدارک و فرم‌های تکمیل‌شده متقاضی، نسبت به انجام خدمت اقدام نماید. لازم به ذکر است پس از انجام فرایند های مذکور ، کارگزار موظف است نسبت به اطلاع‌رسانی و ارسال تمامی مدارک و مستندات به کانون اقدام نماید.

 ماده 4- حمایت کانون

4-1- میزان حمایت کانون از ثبت طرح صنعتی شرکت‌های کوچک و متوسط 50 درصد تا سقف 40 میلیون ریال است.

4-2- حمایت‌های کانون مطابق با آیین‌نامه حمایتی شامل حمایت از خدمات حمایت از پیگیری  و ثبت اظهارنامه طرح صنعتی داخل کشور، پس از ثبت طرح صنعتی به کارگزار پرداخت خواهد شد.

4-3- متقاضی موظف است در حین ثبت تقاضانامه، نسبت به انتخاب کارگزار از میان کارگزاران اعلام‌شده برای هر خدمت، در سایت اقدام نموده و کارگزار انتخاب‌شده را طی فرم درخواست به کانون معرفی نماید.

4-4- متقاضی موظف است نسبت به بررسی‌های لازم از نظر حیطه کاری، مدت زمان انجام خدمت و سایر شرایط موردنظر خود برای انتخاب کارگزار اقدام نماید. پس از ارجاع تقاضانامه به کارگزار معرفی‌شده از سمت متقاضی، تغییر کارگزار امکان‌پذیر نیست.

4-5- متقاضی موظف است ، نسبت به برقراری ارتباط و همکاری کامل با کارگزار انتخاب‌شده و پرداخت سهم خود به کارگزار اقدام نماید. در غیر این‌صورت، کانون هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال اتمام مهلت‌های قانونی و از بین رفتن حق‌تقدم تقاضانامه ندارد.

4-6- متقاضی مکلف است که در هر مرحله از فرایند ثبت طرح صنعتی ، کلیه مدارک درخواستی را بر اساس مؤلفه‌ها و اصول اعلامی از سوی کانون/کارگزار، تهیه و در زمان اعلام شده ارائه نماید.

4-7- تعهدات کانون و کارگزاران از نوع تعهد به‌وسیله است و به‌هیچ‌وجه موفقیت فرآیند ثبت و اعطای گواهی ثبت اختراع، علامت تجاری و طرح صنعتی را تضمین نمی‌کند.

  ماده 5- سایر موارد

کانون می­تواند در موارد ذیل تقاضانامه مربوطه را از روند حمایت خارج کند:

  • تقلب علمی، ارسال تصاویر و دستاوردهای دیگران به کانون (هرچند با کسب رضایت کامل آن‌ها)؛
  • عدم اذعان اسامی کلیه متقاضیان در تقاضانامه ارسالی؛
  • هرگونه عدم همکاری یا ایجاد اخلال در فرایندهای کانون و یا کارگزاران آن؛
  • عدم رعایت مفاد شیوه‌نامه و توافق­نامه های منعقده بین کانون/کارگزار و متقاضی.

ماده 6- مالکیت کانون

کانون یک نهاد حمایتی است و در قبال حمایت­های انجام شده از سوی معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست ‌جمهوری، هیچ‌گونه ادعای مالکیت نسبت به خدمات ارایه شده ندارد.

 ماده 7- تصویب و اجرا

این شیوه‌نامه مشتمل بر یک مقدمه و  7 ماده است و در بهار 1403 به تصویب کانون مدیریت دارایی­های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری رسیده و از تاریخ تصویب قابل اجرا است.

//isti.ir/X31k