محورهای فراخوان:

  • مواد نوظهور
  • مواد معدنی و فلزی
  • مواد شیمیایی و پتروشیمی
  • بازیافت عناصر از سرباره‌های معدنی
  • تغلیظ و تخلیص مواد
  • مدیریت باطله و پسماند و بازیافت عناصر
  • تصفیه و بازچرخانی آب مصرفی در معادن
  • تحول دیجیتال در معدن و صنایع معدنی و هوشمندسازی
  • روش‌های نوین اکتشاف و استخراج
  • مدیریت آب و انرژی در معدن و صنایع معدنی
  • استحصال عناصر کمیاب از شورابه‌ها

 جوایز و حمایت‌ها:

  • نگارش متن اختراع و ثبت تقاضانامه PCT برای 3 پایان‌نامه واجد شرایط ثبت اختراع
  • حمایت ستاد توسعه فناوری‌ها مواد و ساخت پیشرفته در قالب کمک بلاعوض برای ایجاد هسته فناور
  • کلیه حمایت‌های شتابدهی (سرمایه‌ بذری، فضای کار اشتراکی، منتورینگ، شبکه‌سازی، خدمات آزمایشگاهی و پایلوت صنعتی، سرمایه‌گذاری)

تعریف اختراع:

اختراع محصول، فرآیند یا روشی است که راهکار فنی جدیدی را به‌منظور حل یک مشکل فنی پیشنهاد می‌کند و اختراعی قابل ثبت است که شاخص نوآوری (Novelty)، شاخص گام ابتکاری (Inventive Step) و نیز شاخص کاربردپذیری صنعتی  (Industrial Application)را داشته باشد.

تعریف پتنت (Patent):

پتنت (گواهی ثبت اختراع) سندی مبنی بر اعطای حق مالکیت به مالک/مالکان اختراع توسط اداره ثبت اختراع است که به ‌موجب آن مالک این توانایی را دارد تا در کشوری که اختراع خود را ثبت نموده‌ است برای مدتی معین از بهره‌برداری دیگران از آن ‌ممانعت به عمل آورد.

موضوعات مناسب اختراع:

طرح‌هایی مورد حمایت کانون هستند که موضوعات آن‌ها از منظر معاهدات بین‌المللی و قوانین ثبت اختراع در ادارات معتبر قابلیت ثبت داشته باشد. در این راستا، موضوعات بیان شده در ذیل مورد حمایت کانون نیستند:

  •         کشفیات (مانند پیدا کردن یک گیاه یا ماده معدنی در طبیعت)، نظریه‌های علمی، روش‌های ریاضی، روش‌های تشخیص و درمان بیماری، نظریه‌های روانشناسی، آثار هنری (مانند نقاشی)، نظریه‌های اقتصادی و تجاری و روش‌های کسب‌و‌کار؛
  •         طرح‌ها، قواعد و روش‌های اجرای فعالیت ذهنی مانند بازی‌ها (Games)؛
  •         نرم‌افزار، کدنویسی، برنامه‌نویسی، معماری سیستم و پروتکل‌های ارائه و انتقال داده؛
  •         موضوعات انتزاعی که قابل ساخت نیستند (مانند برنامه‌های ورزشی) و یا در مرحله طراحی مفهومی هستند؛
  •         موضوعاتی که بهره‌برداری از آنها خلاف موازین شرعی و اخلاق حسنه باشد؛
  •         موضوعاتی که محدود به یک منطقۀ جغرافیایی خاص است و کاربرد گسترده‌تری ندارد (به‌عنوان مثال دستگاه‌های کشت زعفران تنها در ایران و نقاط محدودی از جهان که زعفران در آن‌ها کشت میشود کاربرد دارد و مورد حمایت کانون قرار نمی‌گیرد).

نوآوری:

شاخص نوآوری دلالت بر عدم وجود عینی جنبه‌های فنی مختلف یک طرح در دانش پیشین  دارد به‌گونه‌ای که در هیچ نوع از دانش بشری اعم از مقاله، پتنت، کتاب، محصول و حتی یک دانش عمومی در یک منطقه جغرافیایی، افشا نشده ‌باشد.

گام ابتکاری:

گام ابتکاری، به زبان ساده به معنی میزان خلاقیت در نوآوری است. از منظر مبانی حقوق پتنت، جنبه نوآورانه اختراع، زمانی دارای گام ابتکاری است که از نقطه‌نظر شخص دارای مهارت عادی  (Ordinary skill)در آن رشته، با کنار هم قرار دادن مراجع پیشین، نتوان به نوآوری مورنظر دست یافت و به ‌نوعی این جنبه اختراع بدیهی نباشد.

معاهده PCT و فواید آن:

معاهده همکاری ثبت اختراع (Patent Cooperation Treaty) یا PCT یک پیمان چندجانبه بین‌المللی تحت پوشش سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) است که حق‌تقدم ادعاهای تقاضانامه را به مدت ۳۰ ماه از تاریخ تشکیل پرونده (Filing) در بیش از ۱۵۰ کشور عضو آن برای متقاضی حفظ می‌کند. هدف از تشکیل پرونده در PCT آن است که متقاضی زمان کافی برای شناسایی بازارهای اصلی در راستای تجاری‌سازی تقاضانامه را داشته باشد و پس از شناسایی بازار هدف، نسبت به ثبت در پایگاه ثبت اختراع خارجی مورد نظر اقدام نماید.

به کمک این پیمان، متقاضی تنها یک درخواست بین‌المللی را در یک مکان، به یک زبان و با یک هزینه اولیه به ثبت می‌رساند. این در حالی است که در صورت عدم استفاده از PCT، می‌بایست به‌طور جداگانه برای هر یک از کشورها یا مناطق مدنظر اقدام نماید.

پایگاه ثبت اختراع خارجی:

منظور از پایگاه ثبت اختراع خارجی یکی از ادارات ثبت اختراع کشورهای عضو و غیر عضو در معاهده PCT، ادارات منطقه‌ای مانند اداره ثبت اختراع اروپا و غیره است. اداره ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا (USPTO)، سازمان مالکیت فکری ملی چین (CNIPA)، اداره ثبت اختراع ژاپن (JPO)، اداره ثبت اختراع اروپا (EPO) و اداره مالکیت فکری کره جنوبی (KIPO) فعال‌ترین پایگاه‌های ثبت اختراع خارجی هستند.

سطح بلوغ فناوری (TRL):

یکی از معیارهایی که جهت تعیین میزان آمادگی و بلوغ فناوری (تکنولوژی) بکار میرود، سطح بلوغ فناوری یا (Technology Readiness Level) TRL است. TRL ابزاری تحلیلی به منظور ارزیابی سطح آمادگی فناوری و میزان خطرپذیری ناشی از بکارگیری فناوری برای توسعه محصول است. امروزه TRL در ۹ سطح توصیف می‌شود و از سطح ۱ (مطالعات اولیه) شروع، و به مرحله ۹ که شامل راه اندازی سیستم در محیط واقعی و رقابت پذیر است، پایان می‌یابد.

در سطح 3 آمادگی فناوری (TRL=3)، لازم است که مطالعات تحلیلی و آزمایشگاهی اجزای تشکیل دهنده تکنولوژی تأیید گردد (اجزایی که هنوز یکپارچه نشده‌اند). به عبارتی در این سطح، بایستی ویژگی‌ها و کارکرد اصلی تکنولوژی اثبات گردد.

 

فراخوان

حمایت از پژوهش‌ها و گزارش‌های سیاستی حوزه مالکیت‌فکری؛ آثار فرهنگی، هنری، ادبی و علمی

برای مشاهده مشروح خبر لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، موسسه تحقیقات سیاست علمی کشور، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ستاد توسعه فناوری‌های نرم و خلاق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و انجمن‌ حقوق مالکیت فکری ایران، در راستای جلب مشارکت جامعه علمی و متخصصین حوزه مالکیت فکری نسبت به نگارش پژوهش‌ها و گزارش‌های سیاستی در موضوعات احصا شده مورد نیاز کشور در حوزه مالکیت فکری آثار فرهنگی، هنری، ادبی و علمی اقدام می‌کند.
 
علاقه‌مندان می‌توانند درخواست خود را مطابق شیوه‌نامه فراخوان از طریق پست الکترونیک به نشانی ipmc.research@isti.ir ارسال کنند.
 
جهت دریافت اطلاعات بیشتر لطفا به صفحه فراخوان ساقه مراجعه نمایید. 
 
 
//isti.ir/ZPxy